%0 Journal Article %T Qmethodology: یک روش جایگزین پژوهش در آموزش پرستاری %J Strides in Development of Medical Education %I Kerman University of Medical Sciences %Z 2645-3525 %A نادری فر, مهین %A گلی, حمیده %A سالار, علیرضا %A قلجایی, فرشته %D 2016 %\ 06/01/2016 %V 13 %N 2 %P 209-213 %! Qmethodology: یک روش جایگزین پژوهش در آموزش پرستاری %K Qمتدولوژی %K آموزش پرستاری %K رویکرد پژوهشی %R %X درک تجارب و دیدگاه های دانشجو منجر به افزایش کیفیت برنامه های آموزش پرستاری می شود ضمن اینکه این محقق نمی شود مگر آنکه نگرش ها و ویژگیهای فردی نیز درک شود جهت گردآوری این اطلاعات می توان از پرسشنامه یا مصاحبه و بحث گروهی استفاده کرد Q متدولوژی به عنوان پایه و اساس یک مطالعه سیستماتیک از ذهنیت، دیدگاه، افکار، باورها، نگرش فرد و مانند آن است در این روش پاسخ دهندگان دیدگاه های خود را ارائه می کنند و دخالت محقق در حداقل می باشد روش Q را، پیوند بین روش های کیفی و کمی می دانند انتخاب مشارکت کنندگان از طریق روش های نمونه گیری احتمالی صورت نمی گیرد، بلکه نمونه افراد بطور هدفمند و با اندازه های کوچک انتخاب می شود که آن را به روش کیفی نزدیک می سازد و از سوی دیگر، یافته ها از طریق تحلیل عاملی و به صورت کاملا کمی به دست می آیند در روش Q، به جای متغییرها، افراد تحلیل می شوند این مقاله با هدف بررسی محتوای Q، روش و کاربرد آن به عنوان یک روش پژوهش در زمینه آموزش پرستاری می باشد %U https://sdme.kmu.ac.ir/article_90464_db73338b0bed4994ff4487ccf42d256d.pdf