Strides in Development of Medical Education

Document Type : Letter to editor

Authors

1 دانشجوی دکتری آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ،اصفهان ، ایران

2 کارشناسی ارشد پرستاری، مربی،گروه پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان ، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه ، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، زاهدان، ایران

Abstract

استدلال بالینی فرایند منطقی جمع آوری نکات کلیدی اطلاعات، درک مشکلات و وضعیت بیمار، برنامه‌ریزی واجرای مداخلات، ارزیابی مداخلات و بازخورد در فرایند یادگیری است (1) استدلال بالینی پرستاران را می توان فرایند شناختی و استراتژی هایی که برای درک اطلاعات، شناسایی و تشخیص مشکلات بیماران استفاده می شود تعریف کرد استدلال بالینی یک راه تفکر بالینی در رابطه با مهارتهای بالینی است(2،3) شناسایی نکات کلیدی درست اساس استدلال بالینی است این سرنخها از تغییرات فیزیولوژیکی و روانی که در بیمار وجود دارد و یا از طریق معاینه و شرح حال و تاریخچه بیمار قابل شناسایی اند و با توجه به بدنه دانش و باورهای فلسفی قابل درک هستند به دست آوردن نکات کلیدی تحت تاثیر مواردی مانند تجربه، بکارگیری دانش برای تصمیم گیری، استرس و اعتماد به نفس است هنگامی که نکات کلیدی درست به دست نیاید به دنبال آن واکنش نادرست هم انجام می شود به دانشجوی پرستاری باید کمک شود که بفهمد چگونه اطلاعات کلیدی مربوط را به دست اورد یک پرستار باید در بسیاری از موارد استدلال بالینی مانند مهارتهای حرکتیروانی و معاینات فیزیکی توانمندی لازم را داشته باشد پرستارانی که استدلال بالینی ضعیف دارند در شناخت بیمار، تشخیص شرایط بیمار و نجات بیمار موفق نخواهند بود (4،5)

Keywords

  1. Banning M. Clinical reasoning and its application to nursing: concepts and research studies. Nurse Educ Pract. 2008; 8(3):177-83.
  2. Kuiper RA, Pesut DJ. Promoting cognitive and metacognitive reflective reasoning skills in nursing practice: self-regulated learning theory. J Adv Nurs. 2004; 45(4):381-91.
  3. Mattingly C. What is clinical reasoning? Am J Occup Ther. 1991; 45(11):979-86.
  4. Levett-Jones T, Hoffman K, Dempsey J, Jeong SY, Noble D, Norton CA, et al. The 'five rights' of clinical reasoning: an educational model to enhance nursing students'  ability  to  identify  and  manage clinically  'at  risk'  patients.  Nurse  Educ  Today. 2010;  30(6):515-20.
  5. Lapkin  S,  Levett-Jones  T,  Bellchambers  H, Fernandez  R.  Effectiveness  of  patient  simulation manikins  in  teaching  clinical  reasoning  skills  to undergraduate  nursing  students:  A  systematic review.  Clinical  Simulation  in  Nursing.  2010.  6(6): e207-e222.
  6. Simmons  B,  Lanuza  D,  Fonteyn  M,  Hicks  F,  Holm K.  Clinical  reasoning  in  experienced  nurses.  West  J Nurs  Res.  2003;  25(6):701-19;  discussion  720-4.
  7. Kassirer  JP,  Kopelman  RI.  Learning  clinical reasoning.  Baltimore:  Williams  &  Wilkins;  1991.
  8. Monajemi  A.  The  battery  for  assessment  of  clinical reasoning  in  the  Olympiad  for  medical  sciences students.  Iran  J  Med  Educ.  2011;10(5):  1056-67.   [In  Persian]
  9. Monajemi  A,  Arabshahi  KS,  Soltani  A,  Arbabi  F, Akbari  R,  Custers  E,  et  al.  A  comprehensive  test  of clinical reasoning  for  medical  students:  An olympiad  experience  in  Iran.  J  Educ  Health  Promot. 2012;1(1):10.
  10. Mehrabi  S,  Sanaee  Moghadam  Z,  Karimzadeh shirazi  K,  Rabbani  M,  Nikenam  H,  Roozbehi  A. The  effect  of  peer  assisted  learning  on  clinical reasoning  in  students  of  medicine  in  clerkship  and internship  phases  in  Urology  Ward  of  Yasuj  Shahid Beheshti  Hospital.  Armaghane  danesh.  2011;  16 (5):  480-8.  [In  Persian]
  11. Ramezani Badr  F,  Nikbakht  A,  Nasrabadi  E,  Parsa Yekta  Z,  Taleghani  F.  Intellectual  reasoning  and clinical  decision-making  criteria  of  critical  care nurses:  A  qualitative  study.  Journal  of  Nursing  and Midwifery.  2009;  20(68): 11-9.  [In  Persian]