Strides in Development of Medical Education

Document Type : Letter to editor

Author

متخصص قلب و عروق ، استادیار، گروه قلب و عروق ،بیمارستان قلب تهران ، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تهران ، ایران

Abstract

محیط درمانگاه برای اعضای هیأت‌علمی بالینی در درجه اول مکانی برای کار بالینی است، اما درمانگاه محیطی برای آموزش نیز هست (1) از سوی دیگر وجود فراگیر یا فراگیران باعث کند شدن روند درمانگاه می‌شود (1) اعضای هیأت‌علمی بالینی همواره در تعارض انتخاب بین مراقبت مؤثر از بیمار و تدریس به دستیاران در محیط شلوغ درمانگاه قرار دارند (2) به‌عبارت‌دیگر، هم به آموزش دستیاران علاقه‌مند هستند و هم به این موضوع معتقدند که آموزش بالینی نباید در کار درمان بیماران­شان اخلال ایجاد نماید (1) باید توجه داشت که فرایند تدریس در درمانگاه، مبتنی بر فرصت آموزشی است، به این معنا که وابسته به این است که چه نوع بیماری به درمانگاه مراجعه می‌کند و درعین‌حال تعامل با دستیار اندک و غیرقابل ‌پیش‌بینی است لذا برای این اعضای هیأت‌علمی دشوار است که خود را برای تدریس آماده کنند و از سویی دیگر، مشوق و پاداشی برای تدریس وجود ندارد و حال و هوای درمانگاه نیز رهنمون به سمت تدریس نیست (3) نشان داده‌شده است که کیفیت آموزش در مقایسه با تعداد بیماران ویزیت شده، اثر بیشتری بر صلاحیت و دانش بالینی فراگیران دارد (4) 

Keywords

  1. Gallagher P, Tweed M, Hanna S, Winter H, Hoare K. Developing the One-Minute Preceptor. Clin Teach. 2012; 9(6):358-62.
  2. Jones K, Reis S. Learning through vulnerability: a mentor-mentee experience. Ann Fam Med. 2010;8(6):552-5.
  3. 3. Lockspeiser  TM,  Kaul    Applying  the  one minute  preceptor  model  to  pediatric  and adolescent  gynecology  education.  J  Pediatr Adolesc Gynecol.  2015;  28(2):74-7.
  4. Wimmers  PF,  Schmidt  HG,  Splinter  TA. Influence  of  clerkship  experiences  on  clinical competence.  Med  Educ.  2006;  40(5):450-8.
  5. Neher  JO,  Gordon  KC,  Meyer  B,  Stevens  N.  A five-step  "microskills"  model  of  clinical  teaching. J  Am Board  Fam Pract.  1992;  5(4):419-24.
  6. Ramani  S,  Leinster  S.  AMEE  Guide  no.  34: Teaching  in  the  clinical  environment.  Med  Teach. 2008;  30(4):347-64.
  7. Leinster  S.  Learning  in  the  clinical  environment. Med  Teach.  2009;  31(2):79-81.
  8. Farrell  SE,  Hopson  LR,  Wolff  M,  Hemphill  RR, Santen  SA.  What's  the  Evidence:  A  Review  of  the One-Minute  Preceptor  Model  of  Clinical Teaching  and  Implications  for  Teaching  in  the Emergency  Department.  J  Emerg  Med. 2016;51(3):278-83.
  9. Tsao  CI.  One-Minute  Preceptor  model:  brief description  and  application  in  psychiatric education.  Acad  Psychiatry.  2010;  34(4):317-8.
  10. Kertis  M.  The  One-Minute  Preceptor:  a  five-step tool  to  improve  clinical  teaching  skills.  J  Nurses Staff  Dev.  2007;  23(5):238-42.
  11. Neher  JO,  Stevens  NG.  The  one-minute preceptor: shaping  the  teaching  conversation.  Fam Med.  2003;  35(6):391-3.
  12. Teherani  A,  O'Sullivan  P,  Aagaard  EM,  Morrison EH,  Irby  DM.  Student  perceptions  of  the  one minute  preceptor  and  traditional  preceptor models.  Med  Teach.  2007;  29(4):323-7.
  13. Sokol  K.  Modifying  the  One-Minute  Preceptor Model  for  Use  in  the  Emergency  Department  with a Critically Ill 2017;52(3):368-9. Patient. J  Emerg  Med.
  14. 14-Irby DM,  Bowen  JL.  Time-efficient  strategies for  learning  and  performance.  Clin  Teach. 2004;1(1):23-8.