Strides in Development of Medical Education

Document Type : Viewpoint

Authors

1 دکتری پرستاری ، استادیار،گروه کودکان ، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی زابل ، زابل ، ایران

2 کارشناس ارشد پرستاری ، مربی ، گروه کودکان ، دانشکده پرستاری و مامایی،کمیته تحقیقات پرستاری جامعه نگر، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، زاهدان ، ایران

3 دکتری پرستاری ، استادیار ، گروه داخلی و جراحی ، دانشکده پرستاری و مامایی،مرکز تحقیقات پرستاری جامعه نگر، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، زاهدان ، ایران

4 دکتری پرستاری ، استادیار ، گروه کودکان ، دانشکده پرستاری و مامایی،مرکزتحقیقات پرستاری جامعه نگر، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، زاهدان ، ایران

Abstract

درک تجارب و دیدگاه های دانشجو منجر به افزایش کیفیت برنامه های آموزش پرستاری می شود ضمن اینکه این محقق نمی شود مگر آنکه نگرش ها و ویژگیهای فردی نیز درک شود جهت گردآوری این اطلاعات می توان از پرسشنامه یا مصاحبه و بحث گروهی استفاده کرد Q متدولوژی به عنوان پایه و اساس یک مطالعه سیستماتیک از ذهنیت، دیدگاه، افکار، باورها، نگرش فرد و مانند آن است در این روش پاسخ دهندگان دیدگاه های خود را ارائه می کنند و دخالت محقق در حداقل می باشد روش Q را، پیوند بین روش های کیفی و کمی می دانند انتخاب مشارکت کنندگان از طریق روش های نمونه گیری احتمالی صورت نمی گیرد، بلکه نمونه افراد بطور هدفمند و با اندازه های کوچک انتخاب می شود که آن را به روش کیفی نزدیک می سازد و از سوی دیگر، یافته ها از طریق تحلیل عاملی و به صورت کاملا کمی به دست می آیند در روش Q، به جای متغییرها، افراد تحلیل می شوند این مقاله با هدف بررسی محتوای Q، روش و کاربرد آن به عنوان یک روش پژوهش در زمینه آموزش پرستاری می باشد

Keywords

  1. Cornford IR. Learning-to-learn  strategies  as  a basis  for  effective  lifelong  learning.  Int  J  Lifelong Educ.  2002;21(4):357-68.
  2. Cornford IR. Learning-to-learn  strategies  as  a basis  for  effective  lifelong  learning.  Int  J  Lifelong Educ.  2002;21(4):357-68.
  3. Stephenson W. The  study  of  behavior;  Qtechnique  and  its  methodology.  Chicago,  IL,  US: University  of  Chicago  Press:  1953.
  4. Mrtek RG, Tafesse  E,  Wigger  U.  QMethodology  and  Subjective.  J  Social  and Administrative  Pharmacy.  1996;13:54-64.
  5. Long T, Johnson  M.  Research  in  Nurse Education  Today:  do  we  meet  our  aims  and  scope? Nurse  Educ  Today.  2002;22(1):85-93;  discussion 94-7.
  6. Barker JH. Q-methodology:  an  alternative approach  to  research  in  nurse  education.  Nurse Educ  Today.  2008;28(8):917-25.
  7. Speziale HS, Streubert  HJ,  Carpenter  DR. Qualitative  research  in  nursing:  Advancing  the humanistic  imperative.  Philadelphia:  Lippincott Williams  &  Wilkins; 2011.
  8. Kitzinger C, Rogers  RS.  AQ‐methodological study  of  lesbian  identities.  European  Journal  of Social  Psychology.  1985;15(2):167-87.
  9. Kitzinger C, Rogers  RS.  AQ‐methodological study  of  lesbian  identities.  European  Journal  of Social  Psychology.  1985;15(2):167-87.
  10. Dryzek JS. Policy  analysis  and  planning:  from science  to  argument.  The  argumentative  turn  in policy  analysis  and  planning.  1993:213-32.
  11. Barchak LJ. Discovering  communication paradigms  with  Q  methodology:  Ferment  or  sour grapes?  Operant Subjectivity.  1984;7(4):115-30.
  12. Brown SR, Dan  WD,  Selden  S.  Q methodology.  Public  Administration  and  Public Policy.  1999; 71:  599-638.
  13. Akhtar-Danesh N1, Baumann  A,  Cordingley  L. Q-methodology  in  nursing  research:  a  promising method  for  the  study  of  subjectivity.  West  J  Nurs Res.  2008;30(6):759-73.
  14. Akhtar-Danesh N1, Baxter  P,  Valaitis  RK, Stanyon  W,  Sproul  S.  Nurse  faculty  perceptions  of simulation  use  in  nursing  education.  West  J  Nurs Res.  2009;31(3):312-29.
  15. Killam LA, Montgomery  P,  Raymond  JM, Mossey  S,  Timmermans  KE,  Binette  J.  Unsafe clinical  practices  as  perceived  by  final  year baccalaureate  nursing  students:  Q  methodology. BMC Nurs.  2012;11:26.
  16. Roberts P, Priest  H.  Education:  improving quality  through  service  enhancement.  Nurs  Stand. 2007;21(18):42-6.