Document Type : Viewpoint
Authors
1 دکتری پرستاری ، استادیار،گروه کودکان ، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی زابل ، زابل ، ایران
2 کارشناس ارشد پرستاری ، مربی ، گروه کودکان ، دانشکده پرستاری و مامایی،کمیته تحقیقات پرستاری جامعه نگر، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، زاهدان ، ایران
3 دکتری پرستاری ، استادیار ، گروه داخلی و جراحی ، دانشکده پرستاری و مامایی،مرکز تحقیقات پرستاری جامعه نگر، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، زاهدان ، ایران
4 دکتری پرستاری ، استادیار ، گروه کودکان ، دانشکده پرستاری و مامایی،مرکزتحقیقات پرستاری جامعه نگر، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، زاهدان ، ایران
Abstract
درک تجارب و دیدگاه های دانشجو منجر به افزایش کیفیت برنامه های آموزش پرستاری می شود ضمن اینکه این محقق نمی شود مگر آنکه نگرش ها و ویژگیهای فردی نیز درک شود جهت گردآوری این اطلاعات می توان از پرسشنامه یا مصاحبه و بحث گروهی استفاده کرد Q متدولوژی به عنوان پایه و اساس یک مطالعه سیستماتیک از ذهنیت، دیدگاه، افکار، باورها، نگرش فرد و مانند آن است در این روش پاسخ دهندگان دیدگاه های خود را ارائه می کنند و دخالت محقق در حداقل می باشد روش Q را، پیوند بین روش های کیفی و کمی می دانند انتخاب مشارکت کنندگان از طریق روش های نمونه گیری احتمالی صورت نمی گیرد، بلکه نمونه افراد بطور هدفمند و با اندازه های کوچک انتخاب می شود که آن را به روش کیفی نزدیک می سازد و از سوی دیگر، یافته ها از طریق تحلیل عاملی و به صورت کاملا کمی به دست می آیند در روش Q، به جای متغییرها، افراد تحلیل می شوند این مقاله با هدف بررسی محتوای Q، روش و کاربرد آن به عنوان یک روش پژوهش در زمینه آموزش پرستاری می باشد
Keywords
- Cornford IR. Learning-to-learn strategies as a basis for effective lifelong learning. Int J Lifelong Educ. 2002;21(4):357-68.
- Cornford IR. Learning-to-learn strategies as a basis for effective lifelong learning. Int J Lifelong Educ. 2002;21(4):357-68.
- Stephenson W. The study of behavior; Qtechnique and its methodology. Chicago, IL, US: University of Chicago Press: 1953.
- Mrtek RG, Tafesse E, Wigger U. QMethodology and Subjective. J Social and Administrative Pharmacy. 1996;13:54-64.
- Long T, Johnson M. Research in Nurse Education Today: do we meet our aims and scope? Nurse Educ Today. 2002;22(1):85-93; discussion 94-7.
- Barker JH. Q-methodology: an alternative approach to research in nurse education. Nurse Educ Today. 2008;28(8):917-25.
- Speziale HS, Streubert HJ, Carpenter DR. Qualitative research in nursing: Advancing the humanistic imperative. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2011.
- Kitzinger C, Rogers RS. AQ‐methodological study of lesbian identities. European Journal of Social Psychology. 1985;15(2):167-87.
- Kitzinger C, Rogers RS. AQ‐methodological study of lesbian identities. European Journal of Social Psychology. 1985;15(2):167-87.
- Dryzek JS. Policy analysis and planning: from science to argument. The argumentative turn in policy analysis and planning. 1993:213-32.
- Barchak LJ. Discovering communication paradigms with Q methodology: Ferment or sour grapes? Operant Subjectivity. 1984;7(4):115-30.
- Brown SR, Dan WD, Selden S. Q methodology. Public Administration and Public Policy. 1999; 71: 599-638.
- Akhtar-Danesh N1, Baumann A, Cordingley L. Q-methodology in nursing research: a promising method for the study of subjectivity. West J Nurs Res. 2008;30(6):759-73.
- Akhtar-Danesh N1, Baxter P, Valaitis RK, Stanyon W, Sproul S. Nurse faculty perceptions of simulation use in nursing education. West J Nurs Res. 2009;31(3):312-29.
- Killam LA, Montgomery P, Raymond JM, Mossey S, Timmermans KE, Binette J. Unsafe clinical practices as perceived by final year baccalaureate nursing students: Q methodology. BMC Nurs. 2012;11:26.
- Roberts P, Priest H. Education: improving quality through service enhancement. Nurs Stand. 2007;21(18):42-6.