Document Type : Commentary
Authors
1 دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تهران ، ایران
2 استادیار ، گروه آموزش الکترونیک در آموزش پزشکی، دانشکده مجازی ، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تهران ، ایران
Abstract
رشد قابل توجه چاپ و نشر مقالات علمی و اهمیت افزایش کیفیت مقالات علمی باعث شده است تا نقد مقاله به عنوان یکی از راههای افزایش کیفیت مقالات و رفع ابهام از برخی مطالعات، اهمیت ویژهای پیدا کند در واقع یکی از ابزارهای مناسب ارزشیابی اطلاعات، پدیده نقد است که سبب می شود تا میزان اختلالهای اطلاعاتی کاهش یابد (1) و سبب افزایش درک و ارتقای توانایی مخاطبان و زمینهساز بهبود کیفیت مقالات منتشر شده در مجلات میگردد (2) در نتیجه نقد دقیق و سازمانیافته میتواند به اثر بخشی محتوای پژوهشی کمک شایانی نماید مقالهای با عنوان تدوین استانداردهای آموزشی پایه برای ارزشیابی و اعتبارسنجی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری مراقبت ویژه نوزادان: گزارش یک مطالعه Delphi در دوره 13 شماره 1 چاپ شده است (3) ضمن تشکر از نویسندگان محترم مقاله برای پرداختن به این موضوع مهم موارد زیر قابل بررسی میباشد: 1) روش این مطالعه دلفی ذکر شده است و چنین توصیف شده که صاحبنظران پس از انتخاب، در جلسات حضوری، دیدگاههای خود را در مورد اهمیت هر یک از گویه های چک لیست استاندارد ارزشیابی برنامه بیان میکردند در روش دلفی، به عنوان یک روش جلب توافق آرا، افراد از هویت یکدیگر بیاطلاع هستند و بدون حضور فیزیکی و از راه دور (پست یا پست الکترونیکی) نظرات خود را بیان میکنند در واقع دلیل این گمنامی این است که روبرو شدن صاحبنظران احتمال خطا در قضاوت را افزایش می دهد (46) لذا متد به کار رفته دلفی نیست 2) هدف این مطالعه تدوین استانداردهای آموزشی پایه بوده است، و میزان و نسبت شاخص روایی در آن کاربردی ندارد این دو شاخص برای تعیین روایی ابزار استفاده می شود و برای بررسی توافق در روش دلفی استفاده نشده است (7) 3) اگرچه هدف از این مطالعه تدوین استاندارد عنوان شده اما به نظر می رسد به جای استاندارد، محققین چک لیست بررسی استانداردها را ارائه کرده اند استاندارد بیانیهایست که حالت و شرایط مربوط به وضعیت مطلوب را نشان میدهد چک لیست استانداردها بعد از تهیه استاندارد و طی روند جداگانهای باید تهیه شود (8) این مطالعه که با صرف زمان و تلاش بسیار توسط محققین انجام شده و حاوی اطلاعات مفید و کاربردی میباشد قطعاً جای تقدیر و تشکر دارد اما ابهامات ذکر شده میتواند از کیفیت مطالعه بکاهد امید است با دقت نظر بیشتر داوران محترم، سطح کیفی مقالات نیز بهبود یابد
Darvishi Tafvizi M, Kalani N. Review article: Medical and dental students' attitudes toward their study field before and after experiencing clinical practice in Kerman University of Medical Sciences, Iran. Strides Dev Med Educ. 2016;13(1):101-2. [In Persian]
- Araghiyan Mojarad F, Salehi nia H, Jooybari L, Sanagoo A. Critical Appraisal: mechanisms for promoting mentorship program: a qualitative study. Iran J Med Educ. 2015;15:381-5. [In Persian]
- Mazloum SR, Ghorbanzadeh M, Reyhani T, Yavari M, Boskabadi H. Developing Basic Educational Standards for Evaluation and Accreditation of Master of Sciences Course in Neonatal Intensive Care Nursing: A Report of a Delphi Study. Strides Dev Med Educ. 2016;13(1):10-9. [In Persian]
- Powell C. The Delphi technique: myths and realities. J Adv Nurs. 2003;41(4):376-82.
- Akins RB, Tolson H, Cole BR. Stability of response characteristics of a Delphi panel: application of bootstrap data expansion. BMC Med Res Methodol. 2005;5:37.
- Mdege ND, Raistrick D, Johnson G. Medical specialists' views on the impact of reducing alcohol consumption on prognosis of, and risk of, hospital admission due to specific medical conditions: results from a Delphi survey. J Eval Clin Pract. 2014;20(1):100-10.
- Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N, Aligol M. Validity and reliability of the instruments and types of measurments in health applied researches. J Rafsanjan Univ Med Sci. 2015; 13(12):1153-70. [In Persian]
- Worthen BR, Sanders J R, Fitzpatrick JL. Program evaluation: alternative approaches and practical guidelines. Boston: Allyn and Bacon; 2004.