Document Type : Letter to editor
Authors
1 دانشجوی دکتری آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ،اصفهان ، ایران
2 کارشناسی ارشد پرستاری، مربی،گروه پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان ، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه ، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، زاهدان، ایران
Abstract
استدلال بالینی فرایند منطقی جمع آوری نکات کلیدی اطلاعات، درک مشکلات و وضعیت بیمار، برنامهریزی واجرای مداخلات، ارزیابی مداخلات و بازخورد در فرایند یادگیری است (1) استدلال بالینی پرستاران را می توان فرایند شناختی و استراتژی هایی که برای درک اطلاعات، شناسایی و تشخیص مشکلات بیماران استفاده می شود تعریف کرد استدلال بالینی یک راه تفکر بالینی در رابطه با مهارتهای بالینی است(2،3) شناسایی نکات کلیدی درست اساس استدلال بالینی است این سرنخها از تغییرات فیزیولوژیکی و روانی که در بیمار وجود دارد و یا از طریق معاینه و شرح حال و تاریخچه بیمار قابل شناسایی اند و با توجه به بدنه دانش و باورهای فلسفی قابل درک هستند به دست آوردن نکات کلیدی تحت تاثیر مواردی مانند تجربه، بکارگیری دانش برای تصمیم گیری، استرس و اعتماد به نفس است هنگامی که نکات کلیدی درست به دست نیاید به دنبال آن واکنش نادرست هم انجام می شود به دانشجوی پرستاری باید کمک شود که بفهمد چگونه اطلاعات کلیدی مربوط را به دست اورد یک پرستار باید در بسیاری از موارد استدلال بالینی مانند مهارتهای حرکتیروانی و معاینات فیزیکی توانمندی لازم را داشته باشد پرستارانی که استدلال بالینی ضعیف دارند در شناخت بیمار، تشخیص شرایط بیمار و نجات بیمار موفق نخواهند بود (4،5)
Keywords
- Banning M. Clinical reasoning and its application to nursing: concepts and research studies. Nurse Educ Pract. 2008; 8(3):177-83.
- Kuiper RA, Pesut DJ. Promoting cognitive and metacognitive reflective reasoning skills in nursing practice: self-regulated learning theory. J Adv Nurs. 2004; 45(4):381-91.
- Mattingly C. What is clinical reasoning? Am J Occup Ther. 1991; 45(11):979-86.
- Levett-Jones T, Hoffman K, Dempsey J, Jeong SY, Noble D, Norton CA, et al. The 'five rights' of clinical reasoning: an educational model to enhance nursing students' ability to identify and manage clinically 'at risk' patients. Nurse Educ Today. 2010; 30(6):515-20.
- Lapkin S, Levett-Jones T, Bellchambers H, Fernandez R. Effectiveness of patient simulation manikins in teaching clinical reasoning skills to undergraduate nursing students: A systematic review. Clinical Simulation in Nursing. 2010. 6(6): e207-e222.
- Simmons B, Lanuza D, Fonteyn M, Hicks F, Holm K. Clinical reasoning in experienced nurses. West J Nurs Res. 2003; 25(6):701-19; discussion 720-4.
- Kassirer JP, Kopelman RI. Learning clinical reasoning. Baltimore: Williams & Wilkins; 1991.
- Monajemi A. The battery for assessment of clinical reasoning in the Olympiad for medical sciences students. Iran J Med Educ. 2011;10(5): 1056-67. [In Persian]
- Monajemi A, Arabshahi KS, Soltani A, Arbabi F, Akbari R, Custers E, et al. A comprehensive test of clinical reasoning for medical students: An olympiad experience in Iran. J Educ Health Promot. 2012;1(1):10.
- Mehrabi S, Sanaee Moghadam Z, Karimzadeh shirazi K, Rabbani M, Nikenam H, Roozbehi A. The effect of peer assisted learning on clinical reasoning in students of medicine in clerkship and internship phases in Urology Ward of Yasuj Shahid Beheshti Hospital. Armaghane danesh. 2011; 16 (5): 480-8. [In Persian]
- Ramezani Badr F, Nikbakht A, Nasrabadi E, Parsa Yekta Z, Taleghani F. Intellectual reasoning and clinical decision-making criteria of critical care nurses: A qualitative study. Journal of Nursing and Midwifery. 2009; 20(68): 11-9. [In Persian]