Document Type : Original Article
Authors
1 دانشیار ،مرکز تحقیقات مبتنی بر شواهد ، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی ایران
2 دانشجوی دکتری پرستاری، مربی، مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، گروه داخلی - جراحی ،دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ، ایران
Abstract
آموزش به بیمار جزو نیازهای اساسی بیماران و داشتن اطلاعات کامل از سیر بیماری و درمان، جزو مهم ترین حقوق آنها می باشد امروزه آموزش به مددجو از مهم ترین نقش ها و مسئولیتهای مراقبتی پرستاران است که در جهت ارتقاء و باز گرداندن سلامتی و سازگاری با اثرات بیماری عمل می کند(1) درک از بیماری عامل مهمی در پیش بینی توانمندی افراد برای انجام رفتارهای سازگارانه محسوب می شود(2) بیمارانی که درک واضحی از وضعیت بیماری خود ندارند یا آموزش بعد ترخیص آنها مؤثر نباشد، ممکن است مکررا بستری شوند (3) علیرغم تأکید مطالعات بر اهمیت آموزش به بیمار، بهترین روش ها برای اطمینان از درک و به یادسپاری و حفظ کافی اطلاعات آموزشی در بیمارستان ها مبهم باقی مانده است (4) گروهی از محققان دریافتند که اثر آموزش در مداخلات گذشته دوامی نداشته است (5) اغلب بیماران از بیمارستان ترخیص می گردند، بدون اینکه ارزیابی درستی از اطلاعات آموزش داده شده به آنها صورت بگیرد به طوری که مطالعات نشان داده اند که بیماران 40 تا 80 درصد اطلاعات را تقریباً بلافاصله بعد از شنیدن آن فراموش می کنند بعلاوه، نزدیک نیمی از اطلاعاتی که آنها به خاطر سپرده اند، نادرست است (6،3) یک روش آموزشی برای اطمینان حاصل کردن از درک بیماران، روش Teach back نامیده می شود (4) معادل فارسی روش Teach back در مطالعات داخل کشور تحت عنوان روش برگشتی و روش بازخورد محور ذکر شده است (87)
Keywords
- Rostami H, Montazam SH, Ghahremanian A. Survey of education barriers from nurses and patients viewpoint. Sci J Hamadan Nursing & Midwifery Faculty. 2010;18(1) :50-60. [In Persian]
- Hosseinzadeh T, Paryad E, Kazem Nejhad E, Asiri Sh. Efficacy study in patients with coronary artery disease and its predictors. Qom Univ Med Sci J. 2013; 2(26): 41-48. [In Persian]
- Pistoria M, Peter D, Robinson P, Jordan K, Lawrence S. Using teach back to reduce readmission rates in hospitalized heart failure patients. The Society of Hospital Medicine's Annual Meeting; 2012, April 1-4; San Diego, USA.
- White M, Garbez R, Carroll M, Brinker E, Howie-Esquivel J. Is "teach-back" associated with knowledge retention and hospital readmission in hospitalized heart failure patients? J Cardiovasc Nurs. 2013;28(2):137-46.
- Chen AM, Yehle KS, Albert NM, Ferraro KF, Mason HL, Murawski MM, et al. Health literacy influences heart failure knowledge attainment but not self-efficacy for self-care or adherence to self-care over time. Nurs Res Pract. 2013;2013:353290.
- Farris C. The teach back method. Home Healthc Now. 2015; 33(6):344-5.
- Hatefi Moadab N, Elahi N, Moradbeygi Kh, Fakhri M, Latifi SM, Elhami S. Effect of teach- back educational method on surgical anxiety in primiparous cesarean section women. J Clin Res Paramed Sci. 2015; 4(2):169-177. [In Persian]
- Dalir Z, Reihani Z, Mazlom SR, Vakilian F. Effect of training based on teach back method on self-care in patients with heart failure. J Mazandaran Univ Med Sci. 2016; 26(134): 209-220. [In Persian]
- Kornburger C, Gibson C, Sadowski S, Maletta K, Klingbeil C. Using "teach-back" to promote a safe transition from hospital to home: an evidence based approach to improving the discharge process. J Pediatr Nurs. 2013; 28(3): 282-91
- Mahramus T, Penoyer DA, Frewin S, Chamberlain L, Wilson D, Sole ML. Assessment of an educational intervention on nurses' knowledge and retention of heart failure self-care principles and the Teach Back method. Heart Lung. 2014; 43(3): 204-12.
- Tamura-Lis W. Teach-back for quality education and patient safety. Urol Nurs. 2013; 33(6):267-71.
- Nasiri A, Poodineh Moghadam M. Effect of an educational plan based on Teach-Back method on hemodialysis patients' self-care deficits. Mod Care J. 2012; 9 (4): 344-54. [In Persian]
- Garreett L. Teach back and other things you should know. Health insight: Quality improvement organizations . [Cited 2013 Mar 7]. Available from: https://healthinsight.org/Internal/docs/2013-0307/pe_final.pdf.
- Dahl MB, Dutcher K, Ellwood A. Teach-back: What does your patient really understand? Health Literacy. [Cited 2012 April 6]. Available from: http://healthliteracymn.org/sites/default/files/imag es/files/Teach-Back%20Program%20Guide.pdf.
- Brown MM, Mack KM, Guzzetta CE. The feasibility of using teach-back to reinforce discharge instructions and its influence on the number of 30-day readmissions of heart failure patients. Heart & Lung: The Journal of Acute & Critical Care. 2014; 43(4): 379.
- Howie-Esquivel J, White M, Carroll M, Brinker E. Teach-back is an effective strategy for educating older heart failure patients. J Cardiac Failure. 2011; 8(17): S103.
- Dastoom M, Elahi N, Baraz Sh, Latifi SM. The effects of group education with the teach-back method on hospital readmission rates of heart failure patients. Jundishapur J Chronic Disease Care. 2016; 5(1): e30377.
- Oshvandi KH, Jokar M, Khatiban M, Keyani J, Yousefzadeh MR, Sultanian AR. The effect of self care education based on teach back method on promotion of self care behaviors in type II diabetic patients: a clinical trial study. Iran J Diabetes and Metabolism. 2014; 13(2): 131-44. [In Persian]