Strides in Development of Medical Education

Document Type : Original Article

Authors

1 دانشیار ،مرکز تحقیقات مبتنی بر شواهد ، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی ایران

2 دانشجوی دکتری پرستاری، مربی، مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، گروه داخلی - جراحی ،دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ، ایران

Abstract

آموزش به بیمار جزو نیازهای اساسی بیماران و داشتن اطلاعات کامل از سیر بیماری و درمان، جزو مهم ترین حقوق آنها می باشد امروزه آموزش به مددجو از مهم ترین نقش ها و مسئولیت­های مراقبتی پرستاران است که در جهت ارتقاء و باز گرداندن سلامتی و سازگاری با اثرات بیماری عمل می کند(1) درک از بیماری عامل مهمی در پیش بینی توانمندی افراد برای انجام رفتارهای سازگارانه محسوب می شود(2) بیمارانی که درک واضحی از وضعیت بیماری خود ندارند یا آموزش بعد ترخیص آنها مؤثر نباشد، ممکن است مکررا بستری شوند (3) علیرغم تأکید مطالعات بر اهمیت آموزش به بیمار، بهترین روش ها برای اطمینان از درک و به یادسپاری و حفظ کافی اطلاعات آموزشی در بیمارستان ها مبهم باقی مانده است (4) گروهی از محققان دریافتند که اثر آموزش در مداخلات گذشته دوامی نداشته است (5) اغلب بیماران از بیمارستان ترخیص می گردند، بدون اینکه ارزیابی درستی از اطلاعات آموزش داده شده به آنها صورت بگیرد به طوری که مطالعات نشان داده اند که بیماران 40 تا 80 درصد اطلاعات را تقریباً بلافاصله بعد از شنیدن آن فراموش می کنند بعلاوه، نزدیک نیمی از اطلاعاتی که آنها به خاطر سپرده اند، نادرست است (6،3) یک روش آموزشی برای اطمینان حاصل کردن از درک بیماران، روش Teach back نامیده می شود (4) معادل فارسی روش Teach back در مطالعات داخل کشور تحت عنوان روش برگشتی و روش بازخورد محور ذکر شده است (87)

Keywords

  1. Rostami H, Montazam SH, Ghahremanian A. Survey of education barriers from nurses and patients viewpoint. Sci J Hamadan Nursing & Midwifery Faculty. 2010;18(1) :50-60. [In Persian]
  2. Hosseinzadeh T, Paryad E, Kazem Nejhad E, Asiri Sh. Efficacy study in patients with coronary artery disease and its predictors. Qom Univ Med Sci J. 2013; 2(26): 41-48. [In Persian]
  3. Pistoria M, Peter D, Robinson P, Jordan K, Lawrence S. Using teach back to reduce readmission rates in hospitalized heart failure patients. The Society of Hospital Medicine's Annual Meeting; 2012, April 1-4; San Diego, USA.
  4. White M, Garbez R, Carroll M, Brinker E, Howie-Esquivel J. Is "teach-back" associated with knowledge retention and hospital readmission in hospitalized heart failure patients? J Cardiovasc Nurs. 2013;28(2):137-46.
  5. Chen AM, Yehle KS, Albert NM, Ferraro KF, Mason HL, Murawski MM, et al. Health literacy influences heart failure knowledge attainment but not self-efficacy for self-care or adherence to self-care over time. Nurs Res Pract. 2013;2013:353290.
  6. Farris C. The teach back method. Home Healthc Now. 2015; 33(6):344-5.
  7. Hatefi Moadab N, Elahi N, Moradbeygi Kh, Fakhri M, Latifi SM, Elhami S. Effect of teach- back educational method on surgical anxiety in primiparous cesarean section women. J Clin Res Paramed Sci. 2015; 4(2):169-177. [In Persian]
  8. Dalir Z, Reihani Z, Mazlom SR, Vakilian F. Effect of training based on teach back method on self-care in patients with heart failure. J Mazandaran Univ Med Sci. 2016; 26(134): 209-220. [In Persian]
  9. Kornburger C, Gibson C, Sadowski S, Maletta K, Klingbeil C. Using "teach-back" to promote a safe transition from hospital to home: an evidence based approach  to  improving  the  discharge process.  J  Pediatr  Nurs.  2013;  28(3):  282-91
  10. Mahramus T,  Penoyer  DA,  Frewin  S, Chamberlain  L,  Wilson  D,  Sole  ML.  Assessment of  an  educational  intervention  on  nurses' knowledge  and  retention  of  heart  failure  self-care principles  and  the  Teach  Back  method.  Heart Lung.  2014; 43(3):  204-12.
  11. Tamura-Lis W.  Teach-back  for  quality  education and  patient safety.  Urol Nurs.  2013;  33(6):267-71.
  12. Nasiri  A,  Poodineh  Moghadam  M.  Effect  of  an educational  plan  based  on  Teach-Back  method  on hemodialysis  patients'  self-care  deficits.  Mod Care  J.  2012; 9  (4):  344-54.  [In  Persian]
  13. Garreett  L.  Teach  back  and  other  things  you should know. Health insight: Quality improvement  organizations  .  [Cited  2013  Mar  7]. Available from: https://healthinsight.org/Internal/docs/2013-0307/pe_final.pdf.
  14. Dahl MB,  Dutcher  K,  Ellwood  A.  Teach-back: What  does  your  patient  really  understand?  Health Literacy.  [Cited  2012  April  6].  Available  from: http://healthliteracymn.org/sites/default/files/imag es/files/Teach-Back%20Program%20Guide.pdf.
  15. Brown MM,  Mack  KM,  Guzzetta  CE.  The feasibility  of  using  teach-back  to  reinforce discharge  instructions  and  its  influence  on  the number  of  30-day  readmissions  of  heart  failure patients.  Heart  &  Lung:  The  Journal  of  Acute  & Critical  Care.  2014; 43(4): 379.
  16. Howie-Esquivel  J,  White  M,  Carroll  M,  Brinker E.  Teach-back  is  an  effective  strategy  for educating  older  heart  failure  patients.  J  Cardiac Failure.  2011;  8(17): S103.
  17. Dastoom M,  Elahi  N,  Baraz  Sh,  Latifi  SM.  The effects  of  group  education  with  the  teach-back method  on  hospital  readmission  rates  of  heart failure  patients.  Jundishapur  J  Chronic  Disease Care.  2016;  5(1):  e30377.
  18. Oshvandi  KH,  Jokar  M,  Khatiban  M,  Keyani  J, Yousefzadeh  MR,  Sultanian  AR.  The  effect  of self  care  education  based  on  teach  back  method on  promotion  of  self  care  behaviors  in  type  II diabetic  patients:  a  clinical  trial  study.  Iran  J Diabetes  and  Metabolism.  2014;  13(2):  131-44. [In  Persian]