Strides in Development of Medical Education

Document Type : Letter to editor

Authors

1 دانشجوی دکتری پرستاری،دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،تهران، ایران

2 فلوشیپ نازایی،استادیار،گروه زنان،دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد،شهرکرد ، ایران

3 کارشناس ارشد آموزش پرستاری،مربی ، گروه کودکان ، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان ، ایران

4 دکتری پرستاری ، مربی ، گروه روان پرستاری،دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد ، یزد، ایران

Abstract

در هزاره جدید که عصر پاسخگویی است، عواملی از قبیل تغییـر سـریع در سیـستم هـا ی پایش سـلامت، لـزوم ارائـه خـدمات ایمـن و مقـرون بـه صرفه، ارتقا آگاهی افراد جامعه در مورد موضـوع هـای مرتبط با سلامتی و افـزایش انتظـار دریافـت خـدمات بـاکیفیت مناسب، همراه با تمایـل سـازمانهای ارائـه دهنـده خدمات سلامتی در به کارگیری نیروی کار ماهر باعـث شده تـا شایـستگی بـالینی شـاغلان حرفـه های مـرتبط بـاسلامتی، بیش از پیش مورد توجه قر ار بگیرد(1) مفهوم شایستگی شایستگی یک اصطلاح جامع است که به ظرفیت کلی یا توانایی یک شخص برای انجام کاری به صورت موفقیت آمیز اشاره می­کند(2) در آموزش پزشکی، اصطلاح صلاحیت برای مهارت و شایستگی برای توانایی انجام آن مهارت به کار رود(3) بنر شایستگی و صلاحیت پرستاری را توانایی انجام یک کار با نتایج مطلوب تحت شرایط مختلف در جهان واقعی تعریف می کند(4) ازنظر بیماران، اساس شایستگی پرستاری مراقبت های تکنیکی و دانش پرستاری آنان می باشد 

  1. Nesami M, Rafiee F, Parvizi S, Esmaeili R. Concept analysis of competency in nursing: Qualitative research. J Mazandaran Univ Med Sci. 2008; 18 (67):35-42. [In Persian]
  2. ten Cate O, Scheele F. Viewpoint: competency-based postgraduate training: can we bridge the gap between theory and clinical practice? Acad Med. 2007;82(6):542-7.
  3. Pijl-Zieber EM, Barton S, Konkin J, Awosoga O, Caine V. Competence and competency-based nursing education: finding our way through the issues. Nurse Educ Today. 2014; 34(5):676-8.
  4. Cowan DT, Norman I, Coopamah VP. Competence in nursing practice: a controversial concept–a focused review of literature. Nurse Educ Today. 2005; 25(5):355-62.
  5. Calman L. Patients’ views of nurses’ competence. Nurse Educ Today. 2006; 26(8):719-25.
  6. Tilley DS, Allen P, Collins C, Bridges RA, Francis P, Green A. Promoting clinical competence: Using scaffolded instruction for practice-based learning. J Prof Nurs. 2007; 23(5):285-9.
  7. Frank JR, Snell LS, Cate OT, Holmboe ES, Carraccio C, Swing SR, et al. Competency-based medical education: theory to practice. Med Teach. 2010; 32(8):638-45.
  8. Moon Y. Education reform and competency-based education. Asia Pacific Education Review. 2007; 8(2):337-41.
  9. Frank JR, Mungroo R, Ahmad Y, Wang M, De Rossi S, Horsley T. Toward a definition of competency-based education in medicine: a systematic review of published definitions. Med Teach. 2010;32(8):631-7.
  10. Mahmoodi Rad G, Anoosheh M, Alhani F. Competencies-Based Education: A review article. Mod Care J. 2005; 2 (3 and 4): 40-5. [In Persian]
  11. Fotheringham D. Triangulation for the assessment of clinical nursing skills: a review of theory, use and methodology. Int J Nurs Stud. 2010;47(3):386-91.