Document Type : Letter to editor
Author
متخصص قلب و عروق ، استادیار، گروه قلب و عروق ،بیمارستان قلب تهران ، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تهران ، ایران
Abstract
محیط درمانگاه برای اعضای هیأتعلمی بالینی در درجه اول مکانی برای کار بالینی است، اما درمانگاه محیطی برای آموزش نیز هست (1) از سوی دیگر وجود فراگیر یا فراگیران باعث کند شدن روند درمانگاه میشود (1) اعضای هیأتعلمی بالینی همواره در تعارض انتخاب بین مراقبت مؤثر از بیمار و تدریس به دستیاران در محیط شلوغ درمانگاه قرار دارند (2) بهعبارتدیگر، هم به آموزش دستیاران علاقهمند هستند و هم به این موضوع معتقدند که آموزش بالینی نباید در کار درمان بیمارانشان اخلال ایجاد نماید (1) باید توجه داشت که فرایند تدریس در درمانگاه، مبتنی بر فرصت آموزشی است، به این معنا که وابسته به این است که چه نوع بیماری به درمانگاه مراجعه میکند و درعینحال تعامل با دستیار اندک و غیرقابل پیشبینی است لذا برای این اعضای هیأتعلمی دشوار است که خود را برای تدریس آماده کنند و از سویی دیگر، مشوق و پاداشی برای تدریس وجود ندارد و حال و هوای درمانگاه نیز رهنمون به سمت تدریس نیست (3) نشان دادهشده است که کیفیت آموزش در مقایسه با تعداد بیماران ویزیت شده، اثر بیشتری بر صلاحیت و دانش بالینی فراگیران دارد (4)
Keywords
- Gallagher P, Tweed M, Hanna S, Winter H, Hoare K. Developing the One-Minute Preceptor. Clin Teach. 2012; 9(6):358-62.
- Jones K, Reis S. Learning through vulnerability: a mentor-mentee experience. Ann Fam Med. 2010;8(6):552-5.
- 3. Lockspeiser TM, Kaul Applying the one minute preceptor model to pediatric and adolescent gynecology education. J Pediatr Adolesc Gynecol. 2015; 28(2):74-7.
- Wimmers PF, Schmidt HG, Splinter TA. Influence of clerkship experiences on clinical competence. Med Educ. 2006; 40(5):450-8.
- Neher JO, Gordon KC, Meyer B, Stevens N. A five-step "microskills" model of clinical teaching. J Am Board Fam Pract. 1992; 5(4):419-24.
- Ramani S, Leinster S. AMEE Guide no. 34: Teaching in the clinical environment. Med Teach. 2008; 30(4):347-64.
- Leinster S. Learning in the clinical environment. Med Teach. 2009; 31(2):79-81.
- Farrell SE, Hopson LR, Wolff M, Hemphill RR, Santen SA. What's the Evidence: A Review of the One-Minute Preceptor Model of Clinical Teaching and Implications for Teaching in the Emergency Department. J Emerg Med. 2016;51(3):278-83.
- Tsao CI. One-Minute Preceptor model: brief description and application in psychiatric education. Acad Psychiatry. 2010; 34(4):317-8.
- Kertis M. The One-Minute Preceptor: a five-step tool to improve clinical teaching skills. J Nurses Staff Dev. 2007; 23(5):238-42.
- Neher JO, Stevens NG. The one-minute preceptor: shaping the teaching conversation. Fam Med. 2003; 35(6):391-3.
- Teherani A, O'Sullivan P, Aagaard EM, Morrison EH, Irby DM. Student perceptions of the one minute preceptor and traditional preceptor models. Med Teach. 2007; 29(4):323-7.
- Sokol K. Modifying the One-Minute Preceptor Model for Use in the Emergency Department with a Critically Ill 2017;52(3):368-9. Patient. J Emerg Med.
- 14-Irby DM, Bowen JL. Time-efficient strategies for learning and performance. Clin Teach. 2004;1(1):23-8.