آزاده نوری; اکرم ثناگو; لیلا جویباری
Volume 13, Issue 6 , March 2017, , Pages 638-639
Abstract
آموزش پرستاری نقش مهمی در بهبود حرفه ای پرستاری دارد استفاده گسترده از فناوری تلفن همراه در میان دانشجویان انکارناپذیر است با استفاده از این تکنولوژی ممکن است بتوان ...
Read More
آموزش پرستاری نقش مهمی در بهبود حرفه ای پرستاری دارد استفاده گسترده از فناوری تلفن همراه در میان دانشجویان انکارناپذیر است با استفاده از این تکنولوژی ممکن است بتوان کیفیت برنامه های آموزشی ارائه شده به دانشجویان پرستاری را افزایش داد استفاده از این رویکرد یادگیری موقعیت یادگیری برای دانشجویان پرستاران در هر زمان و در هر کجا را فراهم آورده، محیط آموزشی را تغییر داده و نتایج مثبت یادگیری را به همراه دارد
فرشته عراقیان مجرد; اکرم ثناگو; لیلا جویباری
Volume 13, Issue 5 , January 2017, , Pages 528-529
Abstract
مرجعیت علمی به پیشگامی، برتری و اول بودن در عرصه علم برمی گردد(1) مرجعیت علمی، اول بار توسط مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه امام صادق (ع) در عید غدیر ...
Read More
مرجعیت علمی به پیشگامی، برتری و اول بودن در عرصه علم برمی گردد(1) مرجعیت علمی، اول بار توسط مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه امام صادق (ع) در عید غدیر سال1384عنوان گردید(2) در اینجا به چند عبارت از مقام معظم رهبری اشاره می نماییم:
فرشته عراقیان مجرد; اکرم ثناگو; لیلا جویباری
Volume 13, Issue 4 , November 2016, , Pages 434-435
Abstract
کارآفرینی به معنی ایجاد یا ارتقا و بهبودی چیزی با هدف تولید منافع برای فرد و جامعه است این پدیده در دهههای اخیر با توجه به تحولات اقتصادی، نوآوری تکنولوژی و جهانی شدن ...
Read More
کارآفرینی به معنی ایجاد یا ارتقا و بهبودی چیزی با هدف تولید منافع برای فرد و جامعه است این پدیده در دهههای اخیر با توجه به تحولات اقتصادی، نوآوری تکنولوژی و جهانی شدن گسترش یافته است به منظور تعقیب این سناریوی جدید، پرستاران باید بدانند که حتی با مهارتهای چندگانه، نیاز به رویارویی با چالشهای جدید، به معنای بررسی فرصت ها و در نظر داشتن حیطه های جدیدی برای عمل، دارند(۱) کارآفرینی در بخش مراقبتهای بهداشتی در حال حاضر پدیده جدیدی نیست قبل از جنگ جهانی دوم، بسیاری از پرستاران به عنوان کارآفرین کار کردهاند بعد از جنگ، پرستاران در بسیاری از کشورها در بخش خدمات عمومی به دلیل تغییرات اجتماعی و اقتصادی شروع به کار کرده اند عوامل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی مانند بحران اقتصادی، نارضایتی پرستاران با کار خود، و تغییرات در نیازهای سلامت مردم و مصرفکنندگان باعث شده که پرستاران بیشتری در طول چند دهه گذشته به سوی کار آفرینی روی آورند یک پرستار به عنوان کارآفرین، خدمات پرستاری مختلفی را در بازار بخش خصوصی در حوزه های مراقبت، آموزش، پژوهش و کار اداری پیشنهاد می دهد (2) برخی از مطالعات نشان میدهد که عدم صلاحیت در کارآفرینی یک مانع عمده برای پرستارانی است که میخواهند به کارآفرین تبدیل شوند (3،4)
اکرم ثناگو; فاطمه منصوریان; لیلا جویباری
Volume 13, Issue 2 , June 2016, , Pages 205-206
اکرم ثناگو; سیده دلارام موسوی; لیلا جویباری
Volume 13, Issue 2 , June 2016, , Pages 207-208
فرشته عراقیان مجرد; اکرم ثناگو; لیلا جویباری
Volume 13, Issue 1 , April 2016, , Pages 96-97
سهیلا کلانتری; لیلا جویباری; فرشته عراقیان مجرد; مریم چهره گشا
Volume 12, Issue 5 , February 2016, , Pages 791-792
Abstract
در آموزش علوم پزشکی کوریکولوم پنهان بیشترین تأثیر را در محیطهای آموزش بالینی دارد(1) نویسندگان تعابیر متعددی از کوریکولوم پنهان دارند هافرتی و فرانک در آموزش پزشکی ...
Read More
در آموزش علوم پزشکی کوریکولوم پنهان بیشترین تأثیر را در محیطهای آموزش بالینی دارد(1) نویسندگان تعابیر متعددی از کوریکولوم پنهان دارند هافرتی و فرانک در آموزش پزشکی بیان کرده اند که این آموزش یک فرآیند انتقال فرهنگ اخلاقی و انتقال هنجارها و قوانین مربوط به احساسات و رفتار دانشجویان گروه پزشکی در محیط بالینی آموزشی به عنوان یک محیط اخلاقی است همچنین آنان اذعان داشتهاند که تنها یک بخشی از این فرهنگ در ساعات برنامه درسی بطور رسمی به دانشجویان انتقال می یابد اما ارزش ها، باورها و رفتارهای قابل قبول بیش از پیش در آموزش پزشکی از طریق کوریکولوم پنهان انتقال مییابد(2) در برخی مطالعات نشان داده شده است که دانشجویان نمونه های از چالش های اخلاقی را در محیط های بالینی را شناسایی کرده اند، که نتایج حاصل از همهی آن ها این را نشان می دهد که برنامه درسی رسمی یادگرفته شده با تجارب آنان در بالین در تضاد می باشد و فراتر از آن تأثیرات اخلاقی کوریکولوم پنهان بروی دانشجویان بوده است که مانع از انتخاب صحیح در موقعیتهای مختلف برای آنان شده است(3) دیوید در سال 2012 در مطالعهی کیفی خود تحت عنوان استفاده از کوریکولوم درسی پنهان برای آموزش حرفه ای کارآموزش جراحی نشان داد که کوریکولوم پنهان نفوذ بسیار قدرتمندی بر شکلگیری توسعه حرفه ای دانشجویان دارد دانشجویان این مطالعه اذعان داشته اند که ایده های کلی آنان در مورد حرفه و عملکرد بالینی تغییر کرده است علاوه بر آن، دانشجویان با دیدن رفتارهای غیر اخلاقی و حرفه ای اعضای هیأت علمی در بالین به طور کلی دید منفی نسبت به اساتید پیدا خواهندکرد (4) باز اندیشی از شیوه های بنیادی آموزش است که در ارتقاء سطح آگاهی و مهارت در موقعیت های بالینی موثر شناخته شده است که از سال 1975 وارد آموزش پزشکی شد(5) جهت بازاندیشی مؤثر پنج مهارت اساسی نیاز است که عبارتاست: خودآگاهی (selfawareness)، تشریح (Description)، تحلیل نقادانه (Critical analysis)، سنتز و ارزشیابی کسب صلاحیت های حرفهای در آموزش پزشکی که به یادگیری مبتنی بر شایستگی موسوم است همواره دارای ارزش محوری بوده و بر بروندادهای مورد نیاز حرفه تأکید دارد کاربرد آموخته ها و مهارتها و ارزشهای مرتبط با محیط واقعی و قضاوت صحیح و بازاندیشی در فعالیتهای روزانه با ارائه خدمت به جامعه از مفاهیم آموزش مبتنی بر شایستگی است(6) بازاندیشی سبب تقویت رفتار مثبت و حذف رفتارهای نامناسب مراقبتی، بروز تفکر خلاق و نهادینه شدن مراقبت استاندارد مناسب با زمان و استفاده از توانمندی بیشتر پرستاران و شکوفا شدن استعدادهای دانشجویان پرستاری در مراقبت می شود در این راستا و با توجه به این امر که ابعاد مختلف برنامه درسی پنهان و نقش آن در رشد و شکل گیری اخلاق حرفه ای درطول زمان و در قالب محیط های مختلف آموزشی و فرهنگ شکل گرفته در محیطهای اکادمیک قابل تغییر است همچنین، نظر به این که توجه افراطی به ابعاد علمی برنامه درسی باعث بی توجهی به سایر ابعاد برنامه درسی و نقش آن درشکلگیری اخلاق حرفه ای شده است و نظر به ویژگی خاص محیطهای آموزشی در حیطه علوم پزشکی که دو شیوه تئوری و بالینی را تلفیق و پیامدهای آموزش با حیطه سلامت جامعه مرتبط است و از طرفی تأکید براهمیت روشهای فعال و دانشجو محور در یادگیری و لزوم مشارکت فراگیران در فرایند آموزش لذا پیشنهاد میشود برای مدیریت کوریکولوم پنهان از روش بازاندیشی گروهی در دانشکده های علوم پزشکی استفاده شود تا در نهایت شاهد افزیش صلاحیت بالینی دانشجویان باشیم